Summer Vay-Cay 09

Assalamualaikum

Ok as promised la kan. Here's Busan Post. Saya macam berpendapat ramai orang telah ke tempat yang berair pada weekend yang sama. Sebab selepas kami (that is Moshitta, Hadi and me) balik dari Busan, status and pictures on facebook macam sangat banyak tentang piknik and such.

Busan is not spontaneous. We talked about going since the start of the semester. Walaupun begitu, kami pergi without plans. I mean, tak ada survey-survey apa yang best kat Busan, tak ada went through naver cari hotel paling murah, tak ada tak ada. Kami dengan muka selamba, bangun pagi, pack beg dan pergi. Saya dah duduk dalam train baru bagitau Zatul saya ke Busan. See, sangat cool pergi bercuti tanpa planning.

Sebenarnya tujuan utama ke Busan ialah untuk try this thing.

Ini ialah KTX. Train paling laju in Korea. Fastest speed may reach above 300km/h kot. Dan hey, Farini kali pertama naik train tahu. Maksud saya betul-betul as if in keretapi. Komuter tak masuk campur. Er tapi KTX tak macam berapa keretapi sangat kot.

Busan is located at pantai timur, south of semenanjung Korea. It took three hours to reach destination. Jam pertama kami berborak dengan gembira. Jam kedua kami tidur sebab dah tak tau nak borak apa. Jam ketiga kami berborak gembira balik semula. Then they finally announce that we arrived at the destination.

Em nampak ke construction belakang tu. Bila saya naik dari platform, benda pertama yang saya see around me are cranes and cranes and cranes. Tengah upgrading kot station tu. Anyways, sebab kami datang tanpa room reservation pada hari Sabtu, maka kami berjalan ke sana ke mari for a few hours gak kot finding hotel yang tak full. Tapi entah kenapa, hotel mahal harga 300 000 won ke atas semua full. Ramai sungguh orang kaya datang bercuti. Hotel murah? Oh pun full juga. Yang tak full ialah hotel harga sederhana.

Lepas penat berjalan dalam terik mentari, time untuk makan. As well known, nama pun pantai kan. Kedai seafood berterabur di sana sini. Oh sekarang bila tengok balik gambar Maeun Tang tersebut, rasa nak pergi Busan balik semula. Kalau dapat makan Maeun Tang hari-hari, masuk Busan University pun sanggup. Ok Farini separuh tipu. Tak mungkin sanggup lah bukan?

Maeun Tang = ikan + cendawan + sayur + tauhu + serbuk lada merah + lada hijau pedas + air. Boil all together dan dapat lah Maeun Tang. Tadaaa. Oh tapi jangan cuba dengan lada merah Malaysia. Nanti tak tahu akan berasa apakah. Lada Korea ada rasa lain sikit lah. Er dan oh ya. Tak payah susah payah mentumis bawang ke lada boh bagai. Letak semua dalam kuali dan rebus. See, tak ada minyak dan kurang kolesterol. Bukan kah sihat?

Dan tidak dilupa juga makan bersama ikan bakar dan banchan lain. Yang berkaler merah di sebelah bawah kiri tersebut bernama kimchi. Hadi sentuh sikit tapi beliau decide tak berapa sedap. Sebelah atas ikan tersebut ada siput sedut yang kecik. Juga ada udang yang dicelur dan jagung+mayonis yang sedap. Er kim ja tak ada lah bukan?

Lepas makan memulakan aktiviti jalan di persisiran pantai. Zai zai zai zai. Jalan sikit ja lepas tu naik atas bila nampak Busan Aquarium. Oh serius sebelum bukak tourist map yang didapati di stesen Busan tersebut, none of us teringat yang Busan ada Aquarium. Tapi sebab dah petang and banyak show pun dah habis, kami pergi main 3D simulation ride.

Ehem. Muka gembira sebelum ride. Ride tersebut macam sangat mencabar kewibawaan jantung saya. I was thinking it was at least macam the one at Lotte World. Dahsyat, tapi tak ada lah sampai jantung nak berterabur ke apa. Oh tapi ini serius dahsyat. Before masuk we were saying something along the lines of "10 minit je ke main ni." Waktu naik saya macam berasa 10 minit sangat lama dan oh bila lah nak habis. Sangat letih berpaut pada pemegang tangan yang besar tersebut dan dicampak ke sana ke mari dan dikejar dinosaur lalu berlari meredah semak terlanggar batu dan sebagainya.

Waktu malam kami ke Gwangalli Beach. Er survey pantai lain pulak. Busan banyak pantailah. The famous one is Haeundae Beach, tempat kami menginap. Then there is this beach. Famous sebab jambatan belakang itu sangat cantik pada waktu malam. Dan saya personally prefer beach ni dari Haeundae. Reason is kat beach ni tak ada orang bawak anjing jalan-jalan. Ehe. Er tapi beach ini sangat jauh dari subway station. Kaki macam nak berpatah-belah dengan badan sebab jalan jauh.

Kat tengah-tengah dua bangunan tersebut kan ada sebiji benda berlampu dan berbentuk hampir pyramid kan. That is mainan kapal yang ada kat theme park selalunya. Cuma kat sini not really a theme park. Lebih macam funfair. Tak ada entrance fee, just bayar for rides. And location pun macam a bit funfair-ish. Tapi mainan sama horror dengan theme park. Lama plak tu each ride. Sebab kami semua exhausted, none of us took any. Farini kalau tak exhausted pun memang tak akan naik lah.

Next day to aquarium. Melihat penguin dan ikan-ikan. Juga ular laut dan belut dan macam-macam lagi. Berjumpa piranha yang bermuka selamba tapi sebenarnya ganas. Juga Dori dan Nemo. Rupa-rupanya clownfish sangat kecik. Kecik secara sangat dan macam tak berapa puas diambil gambar. Dori at least macam besar sket dan ya betul sangat berkaler biru dan kuning. Tengok pekerja-pekerja membagi makan kepada ikan-ikan. Juga tengok magic show yang macam Farini naturally mencari cara tipu helah tersebut.

Kelihatan encik Moshitta dan encik Hadi begitu tekun melihat jerung. Aquarium ni banyak jerung lah tapi. Jerung tersebut berenang dengan aman damai je dengan ikan-ikan besar yang lain. Oh ada 2-3 ekor ikan yang sama besar dengan jerung tersebut.

Keluar ke kedai souvenir. And found the exact same gelang kaki yang Gu JunPyo bagi pada Keum JanDi time diorang pergi New Caledonia. Apparently gelang kaki tersebut ada sharks' tooth on it. Farini TIDAK beli gelang tersebut. Maka tak perlu bersusah-payah merebut siapa nak dapat.

Ok dah cukup panjang dan dah puas hati. Saya kena start buat homework yang due today pulak sebab pukul 11.00 nak main badminton. Sebelum itu akan post gambar seekor ikan dulu.