Ubat

Ubat

Assalamualaikum

Saya tak suka ubat. Bukan tak suka dalam erti kata takut makan atau sebagainya, tapi tak suka bergantung pada ubat-ubatan. Even bila doktor prescribe some medication, I rarely took it. Saya ke hospital cuma untuk tahu sejauh mana seriusnya sakit saya. Kalau doktor kata tak ada apa, memang tak mungkin saya makan ubat itu.

Tapi last week waktu further appointment dengan doktor tentang bahu saya, doktor suruh saya teruskan makan ubat itu. Walaupun tak ada rasa sakit yang obvious. Sebab sebenarnya bahu saya masih belum elok sepenuhnya. Saya masih belum boleh memusingkan tangan sepenuhnya. Therefore, medications are a must.

Saya belajar telan pil waktu darjah 3. Sebab demam. Dan tonsil. That is like 13 tahun yang lepas. Tapi sampai sekarang teknik menelan pil saya masih tak ada improvement. Saya masih tak tahu makan 2 biji pil sekaligus. Apatah lagi 3 atau 4. Sebelum masuk pil dalam mulut, saya mesti mahu minum seteguk air dulu. Saya akan letak pil betul2 jauh dalam mulut, di pinggir tekak dan kemudian cepat2 minum air. Dan dengan satu huge gulp saya telan semua. Pertama kali Moshitta tengok saya telan ubat, dia gelak besar. Dan baru dia tahu kenapa selama ni kalau dia suruh saya makan uphamol yang dia bawa saya tak mahu. Sebab besa gile okeh pil tu. Macam mana nak telan?

Sekarang saya rajin kan diri makan ubat. Taknak peristiwa yang sama masa exam dulu berulang. Tapi pun, ubat tu was supposed to be taken in the morning. Moshitta asked the doctor what if I don't often take breakfast. He said eat it at lunch. Tapi pun, kalau lunch saya pukul 3 petang macam mana? I personally think I should first watch my meals. Else I'll never get better kan? Mom said there is a possibility that I can't use my hands like before anymore. Arghh~ Taknak. Saya tanak tak heal perfectly. Nanti tangan dah kurang fungsi, hantaran kawen pun kurang. Argh~ Tanak!!

Till then =p

0 comments: