Unconditional

Unconditional

Assalamualaikum

The title said it. UNCONDITIONAL. And in this matter, it's love. Today saya bertanya pada diri, can we really love a person unconditionally?

Define unconditional. Uh well, malas nak bukak wiki. Unconditional means without condition. Tanpa sebab. Boleh ke kita menyayangi seseorang tanpa sebab. Tanpa syarat. Tanpa mengharapkan dia buat itu ini untuk kita. Pernah ke ek seseorang itu sayang kamu tanpa meminta2? Terkadang pada mulanya memang kerana suatu sebab, tapi lama-lama sebab itu dah jadi kurang signifikan. Tapi walau bagaimana pun, sayang itu dengan sebab juga kan?

Ade seorang teman kata pada saya, dia suka her special someone tanpa sebab. Katanya kalau nak kata lelaki itu pandai, ramai lagi yang lebih bijak. Kalau nak kata lelaki itu kacak, ramai lagi yang lebih hensem. Oh, hello! Itu tak bermaksud kamu suka dia tanpa sebab. Banyak lagi sebab kamu suka dia yang kamu tak perasan. Misalnya, dia layan kamu baik2 ke. Dia memenuhi ciri lelaki idaman kamu ke (walau mungkin takde la yang paling pandai atau yang paling handsome di kalangan teman, well at least, ade la ciri itu kan?). Dan kadang2 pun perempuan mudah jatuh sayang atas sebab yang amat simple. Sebab lelaki itu sayang kamu. Itu pun satu sebab juga kan?

Manusia selalu kejar untuk jadi cantik, jadi pandai, jadi kaya, jadi bla bla bla lah. Dan mereka selalu kata tentang unconditional love. Tahukah kamu, semakin kamu cantik, pandai, kaya dan bla bla bla, semakin jauh kamu dengan unconditional love. Kerana semua orang di sekeliling kamu akan belajar menerima kamu kerana kamu cantik, pandai, kaya dan bla bla bla. Kamu tak akan dapat menilai siapa yang menyayangi kamu unconditionally kerana, well, semua orang suka kamu. Jadi dalam dunia sekarang ini nak mencari unconditional love pada saya teramat susah kerana semua orang pun cantik, pandai, kaya dan bla bla bla. Jarang dijumpa orang yang tak ade salah satu antara semua itu. Biar pun tak kaya, mungkin cantik dan baik. Biarpun tak pandai, mungkin kaya. Biarpun tak cantik, mungkin baik. Dan ape2 je lah. Yang penting setiap orang pasti ade kelebihan sendiri yang buat orang lain tertarik.

Tapi itu bukan maksudnye unconditional love itu tak wujud. Wujud. Tapi mungkin satu dalam berjuta?

Till then =)

2 comments:



Anonymous said...

ohhhh
spt yg aku ckp kt ym td la
hahaha

iziana - malas sign in

GadiS HebaT said...

'dia' syg or suka or cinta kat saye sbb saye sapot kewangan 'dia'....
unconditional lovekah itu??
huhuhuhu...