22 of April

22 of April

Assalamualaikum

It was three years ago, wasn't it? I don't quite remember. Dah tiga tahun Allahyarham Atuk tinggalkan kami.

To be honest, I dealt very little with death throughout my 23 years of life. Probably even less than 20 years old Kiki did. Because I wasn't there masa Allahyarham Atuk pergi. I was entangled with my own problems at that moment, that when Abg Ail buzzed me on YM telling me the news I didn't quite know what to do. In fact I didn't quite know how to feel. Mungkin sebab saya tak begitu rapat dengan Allahyarham Atuk. But I remembered till this very day his last advice to me sebelum saya ke Korea. Allahyarham Atuk kata pada saya jangan tinggal solat.

10 years earlier Allahyarhamah Tok Endon pergi. Saya ingat waktu itu masih awal pagi. Saya sedang bersiap nak ke sekolah. Telefon berdering. Saya dapat rasa pelik, heard the urgent voice of everyone else. And then I got to know the news. Waktu itu saya juga masih tak tahu nak kata apa. Air mata mengalir. Sikit. I remembered Allahyarhamah Tok Endon sebab kami selalu ke Kampung Istana pada hari Jumaat waktu orang solat Jumaat. Saya dengan berbaju sekolah agama. Allahyarhamah Tok Endon akan tanya saya dah makan atau belum. Dan akan sediakan makanan untuk saya. Dengan air oren sejuk.

Al-Fatihah untuk Allahyarham Atuk dan Allahyarhamah Tok Endon.

Assalamualaikum

0 comments: