Laksa Yum

Assalamualaikum

Akhirnya. Laksa johor. Tak berapa tau kenapa tiba-tiba rasa nak laksa. Tapi mengikutkan hati dan pergi memasak laksa. Samalah macam mengikut hati dan membeli sandwich telur, sandwich tuna dan takoyaki sekaligus untuk lunch. Saya memang pandai mengikut hati kalau sampai perihal makanan.

Oh ya. Tentang laksa johor. Saya rasa the challenge of cooking traditional food abroad lies in making the best out of everything I have. Contohnya, semalam tak ada lengkuas. Mana mungkin masak laksa johor tanpa lengkuas. Er tapi masak juga. Dan berusaha sedaya upaya menjadikan rasa laksa tersebut macam rasa laksa. Macam tak ada ingredient yang kurang langsung. Makan laksa dengan perasaan bahagia. Oh saya suka laksa. Tapi laksa terpilih saja. Laksa penang macam ada sikit pelik dimakan. Orang penang pun waktu pertama kali makan laksa johor berasa laksa johor pelik :D. Oh ya. Encik Jang tak suka makan laksa. Ini adalah fakta. Beliau mengaku sedemikian ketika mencuba makan laksa di Malaysia. Er, Encik Jang ialah cikgu bahasa Korea kami. Dalam bahasa lainnya, Jang Seonsaengnim.

Fakta random : Saya tak pernah makan cupcakes. Dan tak pernah teringin pun nak cuba makan. Sure they look cute, tapi macam tak berapa menyelerakan.

Fakta random 2 : Saya menghadapi kesukaran menukar perisa ubat gigi. I've been using the same toothpaste for about 9 years. Whenever I go for a sleepover at friends' houses I make sure I bring MY toothpaste along.

Jom pergi HiSeoul :D

Assalamualaikum

0 comments: